پارسی English


صفحه فيسبوک شرکت صفحه توئيتر شرکت صفحه لينکدين شرکت کانال تلگرام شرکت صفحه گوگل پلاس شرکت صفحه اينستاگرام شرکت صفحه آپارات شرکت بانک اطلاعات
شرکت حامیان صنعت کیمیا ,

امتیاز موضوع:
  • 24 رای - 2.75 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طرح توجيهي ( امكان سنجي ) شکر طعم دار
#1

هدف از اجراي طرح حاضر، ايجاد واحد شکر طعم دار به ظرفيت عملي 3000 تن مي باشد. در نظر است طرح حاضر در يک شيفت 8 ساعته در روز و 300 روز کاري در سال فعاليت نمايد. شکرهای طعم دار در بیسكویت، كیك، پودینگ، بستنی، شربت و نوشیدنی‌ها استفاده می شود اين محصول تا به حال در مقياس صنعتی در کشور توليد نگرديده و در ساير کشورها نيز به عنوان يک محصول جانبی و مکمل در کارخانجات توليد انواع شکر و يا توليدکنندگان محصولات غذايی مانند نوشابه، آب نبات و شکلات و ...توليد می شود.


1. نوع و مشخصات محصول:


شکر طعم دار حاصل اختلاط فيزيکی شکر معمولی و عصاره ها يا طعم های مختلف مانند پوست ميوه ها می باشد. شايد از نظر کلی نتوان شکر طعم دار را از گونه های شکر محسوب نمود زيرا دو محصول نهايی (End Use) را با هم مخلوط نموده و يک محصول جديد با طعمی مشترک از شکر و ماده طعم دهنده به دست می آيد. اين فرآورده را بيشتر به عنوان يک محصول homemade يا handmade می شناسند.


تا به حال استاندارد مشخصی برای اين محصول تعريف نگرديده ليکن از نظر خواص کلی مشخصات و ويژگي های شکر را دارا می باشد. در خصوص طعم دار بودن نيز از استانداردهای طعم دهنده ها پيروی می کند.


شکر طعم دار شامل دامنه وسيعی از انواع شکر (معمولی، قهوه ای و انواع آن و ....) با طعم و عطر خاص می باشد. به عنوان مثال با افزودن برش های ليمو به شکر و مخلوط کردن آن به مدت 5 دقيقه و سپس قرار دادن آن در معرض حرارت ملايم و خشک کردن آن، محصول حاصله يک شکر طعم دار با مزه و بوی ليمو می باشد که با افزودن آب به عنوان می توان به عنوان شربت آب ليمو استفاده کرد.


2. بررسي بازار ( فصل دوم مطالعات امکان سنجی ):


مصرف كنندگان عمده : تقريباً تمامی کشورها ليکن با توجه به اينکه شکر طعم دار به عنوان يک فرآورده لوکس در کشورهای پيشرفته شناخته شده است، مصرف عمده آن در کشورهای مذکور می باشد.


§ ظرفيت پیشنهادی : 3000 تن


§ ميزان توليدات داخلي : در مقياس صنعتی صفر


§ ظرفيت بالقوه : صفر


§ ميزان واردات : واردات اين محصولات در مقياس های پايين و مسافرتی انجام می گيرد که معمولاً توسط مصرف کنندگان آنها بوده و آمار رسمی و قابل ملاحظه ندارد.


§ برآورد تقاضا : 17000 در سال 1392


§ تعداد شيفت كاري : يک شيفت در 8 ساعت


4. روش توليد و تكنولوژي مورد نظر( فصل سوم مطالعات امکان سنجی ):


فرآيند توليد شکر طعم دار در واقع يک فرآيند اختلاط فيزيکی می باشد که طی آن مواد اوليه شامل شکر و طعم دهنده ها با همديگر مخلوط شده و شکر طعم دار حاصل می گردد. به عبارتی عصاره يا پودر طعم دهنده به سطح دانه های شکر چسبيده و اگرچه در ظاهر رنگ شکر را عوض می نمايد ليکن در ساختار ملکولی و شيميايی شکر تغييری حاصل نمی کند.


ابتدا شکر به همراه طعم دهنده مورد نظر در داخل يک ميکسر همزن دار درب بسته، ريخته می شود. ميکسرهای مورد استفاده برای اينگونه فرآيندها از جنس استينلس استيل بوده و در هنگام فرآيند درب آنها کاملاً Seal می گردد. ميکسر نبايستی به طور کامل پر شود و حدود 20 درصد از حجم آن می بايست خالی باشد تا عمل هم زدن و اختلاط به راحتی انجام گيرد.


فرآيند اختلاط به مدت 10 دقيقه انجام شده تا مخلوطی کاملاً يکنواخت از شکر و عصاره يا پودر حاصل گردد. برخی از عصاره ها ممکن است در اثر اختلاط رطوبت ايجاد نموده و مخلوط را مرطوب نمايند که در هر صورت وجود يک دستگاه خشک کن (Dryer) يا گرم کن (Heater) در فرآيند ضروری می باشد. اين خشک کن (Dryer) يا گرم کن (Heater) با دمای ملايم حدود 50 درجه سانتيگراد می تواند رطوبت مخلوط را تبخير نموده تا محصول مطلوب حاصل گردد. در انتها محصول جهت بسته بندی ارسال می گردد.


شکر با طعم توت فرنگی، دارچين، زعفران، کاکائو، نسکافه و ... می تواند در اين واحد توليد شود. شکرهای طعم دار عمدتاً در واحدهای توليد مواد خوراکی مانند شکلات و کيک و کلوچه و... به عنوان يک واحد جنبی وجود دارد. بر اساس تحقيقات صورت گرفته بالغ بر 60 نوع شکر با طعم های مختلف تا به حال شناخته شده است. پرواضح است که يک واحد توليد کننده شکر طعم دار بر اساس نياز بازار به توليد طعم مورد نظر می پردازد.


5: .ابعاد فيزيكي طرح ( فصل سوم مطالعات امکان سنجی ):


مساحت زمين :4000 مترمربع


سطح زير بنا: - توليدي :1100 متر مربع


- انبار ها :900 متر مربع


- تاسیسات اداري و تأسيسات:500 متر مربع


تعداد و تركيب نيروي انساني : پرسنل توليدي 19 نفر وپرسنل اداري 14 نفر


مصارف صنعتي: - آب : 3885 متر مكعب


- برق : 2640000 كيلو وات ساعت


- گاز : 300000 متر مكعب


6: ابعاد اقتصادي طرح ( فصل چهارم مطالعات امکان سنجی ):


برآورد سرمايه‌گذاري كل : 62210 میلیون ریال


برآورد سرمايه‌گذاري ثابت : 28915 میلیون ریال


سرمايه در گردش: 33295 ميليون ريال


پيش بيني منابع تأمين سرمايه : 30 درصد آورده نقدي، 70 درصد تسهيلات بانكي


پيش بيني قيمت تمام شده(کل محصولات) : 142729 میلیون ریال


پيش‌بيني قيمت فروش (کل محصولات) : 166000 میلیون ریال


برآورد سود خالص (کل محصولات) : 24681 میلیون ریال


قيمت كل ماشين‌آلات و تجهيزات توليدي :


ماشین آلات اصلی : 6850 میلیون ریال


تاسیسات جانبی و زيربنايی : 4743 میلیون ریال


7. پيش بيني شاخص‌هاي اقتصادي طرح ( فصل چهارم مطالعات امکان سنجی ):









عنوان

مقدار

نرخ بازگشت داخلي كل سرمايه گذاري(IRR)

44.66 %

نرخ بازگشت داخلي آورده نقدي (IRRE)

66.53%

دوره بازگشت سرمايه (با در نظر گرفتن نرخ تنزيل)

2.9 سال

ارزش خالص جريان نقدي(Net Present value)

60171 ميليون ريال

نقطه سربسر (Break even point)

40.36 %

سود خالص سالانه

22250 ميليون ريال


8. برنامه زمان بندي اجراي طرح:


یک سال براي اجراي طرح پيش بيني شده است.


9. ارزيابي (نتيجه‌گيري):


با توجه به شاخص هاي اقتصادي طرح، سهم منابع داخلي، نقطه سربه سر نرخ بازده داخلي و دوره بازگشت سرمايه طرح مثبت ارزيابي مي گردد.


توضیح:


1- اطلاعات بازار از منابع معتبر شامل آمار وزارت صنعت، معدن تجارت، اداره گمرک، مراجع دانشگاهی و توليدکنندگان صنايع غذليی مشابه و نرم و استاندارد های موجود در این زمینه تهیه شده است.


2- اطلاعات فنی از مراجع معتبر مانند دائره المعارف های مهندسی، استعلامات اخذ شده از سازنده ها، شرکت های داخای و خارجی مستندات ها و پیشنهادات رسمی تهیه شده است.


3- محاسبات و تحلیل های اقتصادی بر اساس فرمت بانک صنعت و معدن و با استفاده از نرم افزار کامفار ( مرجع معتبر UNIDO ) تهیه شده است.


سال انجام مطالعات: 1390


تلفن:09126809553

پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

تماس با ما:

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، نبش خسرو، مجتمع الماس غرب، واحد 110

تلفن: 44277189 (021) و 11-44266510 (021)

فکس: 44387366 (021)

پست الکترونیک: info@iranhsk-co.com

تمامی حقوق اين سايت متعلق به شرکت حاميان صنعت کيميا می باشد.

logo-samandehi

مطالب شرکت را در شبکه های اجتماعی دنبال کنيد.

صفحه فيسبوک شرکت صفحه توئيتر شرکت صفحه لينکدين شرکت صفحه تلگرام شرکت
صفحه گوگل پلاس شرکت صفحه اينستاگرام شرکت صفحه آپارات شرکت بانک اطلاعات